Fény és vászon

2017. január 28. 08:30 - Kiko

A Széttörve egyszerre hátborzongató és dögunalmas

Ez a film kettős érzéseket kelt, mint Shyamalan életműve. Van egy jó téma, egy jó főszereplő majd több tényező miatt félre csúszik az egész. Talán az a hiba: a rendező annyira beleszeretett saját teremtményébe, hogy nem vette észre annak hibáit. 

Hogy tud egy direktor egyszer - majdnem - tökéleteset, majd utána - jóformán - csak gagyi, szemétdobra valót alkotni? Úgy mint Shyamalan. A hatodik érzék után még pár értelmezhető/egész jó filmet (pl.: A sebezhetetlen, Jelek) összehozott, majd indult a lejtmenet. Pár állomást azért említsünk meg: Az esemény, Lány a vízben, és a nagy kedvenc Az utolsó léghajlító. Ja és ne felejtsük a Föld utánt, ami a Smith család (Will és Jaden) családi szórakozásának indult, majd egy oltári nagy bukta lett belőle és nem mellékesen egy bűn rossz film.

Aztán tavaly valami változott. A Látogatásban és a Wayward Pines című sorozatában megmutatta, még mindig van tehetsége a rendezőnek. Most pedig itt van a Széttörve, ami félig üres, vagy félig teli. Mindenki döntse el maga. De miért is mondom ezt?

A történet kiindulási pontja tök izgalmas: három tinilányt elrabol és pincébe zár egy tudathasadásos ember, akiben 23 én él. Hamar rájönnek erre lányok is, hiszen van, hogy egy kilenc évessel beszélgetnek, és van, hogy egy harmincas gyilkos őrülttel. Nagyon jó az alaphelyzet ami, tulajdonképpen Az ötödik Sally című könyv problémáját dolgozza át, és teszi egy pszicho thrillerbe ágyazva. 

Ezzel nincs is gond. Sőt a film első fele egész izgalmas. Utána viszont jönnek a bajok. Zavaros lesz a történet és a nagy csavaroknak szánt, dramaturgiai fordulatok sem működnek. Az ok pedig egyszerű: nincs elmagyarázva mi miért történik a vásznon. Hogy ez a forgatókönyvnél, vagy a vágásnál csúszott el, nem tudom, de voltak pillanatok, amikor csak az ásításra tudtam koncentrálni. A pszichiáter szála teljesen felesleges volt, egy pszicho thriller esetében tudományos konferenciát és terápiás üléseket beleszerkeszteni a filmbe, hacsak nem fokozza a feszültséget elég hülye ötlet. Nem működik, nem tudunk meg többet a karakterekről és még unalmas is.

Kicsit SPOILERES EZ A BEKEZDÉS. A befejezés is olyan Shyamalan-os.  Az utolsó jelenetre kihegyezett film ez is, mint A hatodik érzék, de míg ott ez jól fel volt építve, itt a semmiből jön a fordulat, ami amúgy elhelyezi a Széttörvét a rendező univerzumában. A baj csak az, hogy míg a Marvel univerzumban millió utalás van arra, hogy függnek össze a különböző filmek és a sorozatok, itt csak gyengus kapocs van, ami nincs megmagyarázva, csak lóg a levegőben. így pedig a fordulatnak szánt utolsó jelenet is veszít az erejéből. Sőt inkább parasztvakításnak számít.

A film nagy erénye - és ezt minden hibája ellenére nem lehet elvitatni - James McAvoy. Eddig is tudtuk róla, hogy zseniális színész, de ezt ismét bizonyítja. Igazi jutalom játék ez a szerep neki. Pillanatok alatt képes egy kisiskolás, egy idős néni, vagy egy tisztaságmániás bőrébe bújni, ráadásul az operatőri munkának köszönhetően van, hogy csak mimikával és hangszínnel játssza el ezeket a karaktereket. Zseniális. Anya Taylor-Joy ügyes a megszeppent lány szerepében, de nem ő viszi itt a prímet, inkább csak segít McAvoy-nak.

Összegzés

Shyamalan most egy felemás filmet hozott össze. A főszereplő zseniális, de a film gyenge.

50%

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lumiere-galaxis.blog.hu/api/trackback/id/tr1912159397

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Fény és vászon
süti beállítások módosítása