Fény és vászon

2017. augusztus 02. 13:57 - Kiko

A (z) űr Coelho-ja

Egy hatalmas katyvasz lett a Valérian és az ezer bolygó városa.

A Valérian megtekintése után feltehetjük a kérdést: Luc Besson elfelejtett filmet rendezni? Vagy valami más húzódik a háttérben? Találgatásokba nem bocsátkoznék, a francia rendező szellemi képességeinek elemzését pedig a pszichológusokra bíznám és fókuszáljunk a legújabb filmjére, ami nagyon félrecsúszott. Talán a túlzott szerelem miatt.

Pedig adva volt minden alapanyag, hogy valami jó süljön ki belőle. De ahogy a paprikából és paradicsomból lehet jó és rossz lecsót főzni, úgy Luc Besson-nak is sikerült ezt a filmet elrontani a tök jó toposzokból. Mert ez a mozi lehetett volna egy jó sci-fi (mert látványos űrkaland), vagy egy jó buddy-movie (mert két vagány ügynökkel van dolgunk), vagy egy romantikus film (mert a két fiatal egymásra talál), vagy egy 2 órás akció dömping (mert mindenkit látványosan kinyírnak), vagy esetleg 120 perc elmélkedés és filozofálgatás az űrben (mert előkerül a befogadás és migráció kérdése), de nem, ez a film egyik sem lett, illetve mindegyik akart lenni és így egyik se lett. Ezért lett ez a filmek Coelho-ja, ami annyi filozófiát akar sűríteni irodalmába, hogy egy hatalmas káosz lesz. Na itt ugyanez történt, csak filmen.

2400 körül járunk az űrben, ahol az Alpha, az ezer bolygó városa testesíti meg a tökéletes multikulturalizmust. Vagyis azt a helyet, ahova bárki, bármilyen színű, nemű, kultúrájú, az univerzum bármelyik szegletéből érkező lény jöhet, az érkezőt a bolygón szeretettel fogadják és a több száz éves integrációs folyamat eredménye az, hogy csaknem ezer faj békében él együtt. Igen ám, de a békét beárnyékolja a bolygó szívében keletkező fekete lyuk, amely sötét titkokat rejt. A két vagány ügynökre, Valérian-ra és Laureline-re vár a feladat, hogy kiderítsék és felszámolják a fenyegetést.

Ennél a filmnél a rendező annyira szerette az alapanyagot, hogy az érzelmei tévútra vitték és egy gagyi fimet kap a néző. Tele logikátlansággal és hülyeséggel, amit, ha Luc józan, és nem vakítja el a szerelme a gyermeke iránt, akkor simán kivágja a filmből.

Rögtön Valérian és Laureline karakterei, valamint fejlődési ívük teljesen hiteltelen. A köztük lévő évődés még hagyján, nem ez a legnagyobb bajom. Az már inkább, hogy csak azért tudjuk a két főhősről, hogy vagány és jó ügynök, mert a többi szereplő elmesélte ezt szájbarágósan, de közben a film során majdnem az összes akciót elszúrják. Most akkor jó ügynökök, vagy sem? Pedig Dane DeHaan és Cara Delevingne küzd mint malac a tükörjégen, de ha a szövegük és a karakterük így van megírva, akkor ha fejen állnak akkor sem lesz ebből mestermű (nem úgy, mint Az ötödik elemből, ami a trash és a sci-fi filmek tökéletes keveréke).

Mellettük teljesen felesleges szereplők adják egymásnak a kilincset, Ethan Hawke és Rihanna szerepét úgy ahogy van, ki kellett volna vágni a francba. De értem a barbadosi énekes táncos jelenete rengeteg kamasz fiúnak okoz majd kellemes perceket, de ez film, nem pedig reklám. Ez egy komoly sci-fi, ami elvileg a legdrágább mozi, ami Európában készült. Ilyen esetben több szakmaiságot várnék el a készítőktől, és az ilyen teljesen felesleges részeket hagyják a vágóasztalon megrohadni.

 

Mondjuk a történet sem úgy van megírva, hogy az követne bármilyen ésszerűséget. Túl van bonyolítva, pedig rém primitív. Amikor pedig belendülne a cselekmény, tök felesleges epizódokkal szakítja azt meg. Ilyen,  a vagy háromszor ellőtt jelenet, amikor egy hótlényegtelen mellékszereplő megkérdezi: hol van most Valérian és Laureline ügynök? Hagyjuk már. Luc Besson túlírta ezt a történetet, persze megértem, édesapjától kapta anno a Valérian képregényeket, nagyon szerette ezeket a történeteket, de akkor is félre tehette volna gyermeki élményeit és összevághatott volna egy nézhető mozit.

És akkor beszéljünk a film mögött meghúzódó filozófiáról, mert itt bizony minden van, mint a búcsúban. Luc Besson elkezdi keverni a gender-elméletet(?) (a Mül bolygóról érkezők nemisége nem igazán tisztázott), a multikulturalizmus eszméit, a megbocsátás keresztény tanítását, valamint a bevándorlás és integráció amúgy is elég komplikált kérdésével (hiszen a Mül lakói kénytelenek elhagyni lakhelyüket). Ebből pedig egy olyan mix lesz, amit ember legyen a talpán, aki ért és felfog. Ha a politika nyelvén akarnám leírni, akkor ez a film Soros György kottájából játszik, de inkább hagyjuk is.

Ahogy a látványt is, mert bár kreatív és szép világot teremtettek az ismert képregény nyomán, de mégis nagyon műanyag és nagyon látványos a CGI, pedig ilyen költségvetésnél talán erre is szánhattak volna.

Összegzés

Inkább vegyük elő a Leon a profit, vagy Az ötödik elemet, mert ez egy Star Wars, Avatar koppintás lett.

40%

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lumiere-galaxis.blog.hu/api/trackback/id/tr7812707626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Történelemtanár_ 2017.08.02. 20:03:26

Luc Besson élvonalbeli rendező, a legjobbak egyike. Ezt a filmet azonban nagyon nem tudta élvezetesre készíteni. Egyetértek a 40 százalékkal. Őrült gyenge produkció.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2017.08.02. 21:20:59

luc bessonnak egy jó filmjét se láttam. profi, 5. elem stb ezek szerintem totál erőltetett gagyi filmek.

MEDVE1978 2017.08.03. 15:21:29

Avatar kettő. Ártatlan, kedves kék indiánok, akiket a gonosz emberek megnyomorítanak, kínoznak, kipusztítanak, de ők mégis megbocsátanak. A két ügynök pedig a lelkiismeretére hallgat és nem a parancsra, természetesen.
Fény és vászon
süti beállítások módosítása