Fény és vászon

2018. november 03. 07:30 - Kiko

Végre egy jó magyar thriller!

Az X - A rendszerből törölve egyszerre szól a magyar jelenről és a múltról, és még közben izgalmas is.

Eddig talán Mátyássy Áron (Aranyélet egyik rendezője) Víkend című filmje állt a közel a "legjobb magyar thriller" címéhez, ott viszont a talán a kusza befejezés vitte félre az egészet, a Hurok című mozit, ami végül is egy jó sci-fi thrillert nem sorolnám ide, bár nagy rajongója vagyok Madarász Isti filmjének. És most az X.

Budapest választásokra készül. Az utcán zavargások vannak. Éva (Balsai Móni) egyedül neveli a lányát, és rendőrként aktákat tologat. A régi, lezárt ügyek között feltűnik neki, hogy a Budapesten rövid időn belül elkövetett jó néhány öngyilkosság között összefüggés lehet. Ennél többet vétek elárulni. 

Kezdjük a címmel. A film előtt kicsit szájhúzva nézegeti az ember az elsőre sablonosnak tűnő címet, ami egy gyenge zs-kategóriás hacker mozira is utalhat, aztán hazafele a mozgólépcsőnél már a sokadik jelentéstartalom megfejtése után egyszerűen zseniálisnak tartja majd a néző. 

Mészáros Ujj Károly filmje nagyon okos. Sokrétű krimi thriller, ami skandinávabb a skandináv krimiknél. A forgatókönyv minden részlete ki van dolgozva, igazi nyomozás van, ahol vannak átverések, csavarok, vakvágányra vezető vonalak, apró megfejtések. Szuper. Különböző egymástól teljesen független szálakat sikerül remekül összefuttatni. Talán a legjobb forgatókönyv, amióta a Filmalap működik.

A színészek közül Balsai Móninak nagyon jól áll, hogy nem egy megszokott szőke karaktert hoz. Schmied Zoltán nem annyira emlékezetes, mint mondjuk Kulka János, akinek kicsi, de jelentős szerepe van, abban viszont nagyon komoly a jelenléte, és a kisugárzása.

A rendező nem akar megelégedni az “egész jó ahhoz képest, hogy magyar film” kritikákkal, csak egy szórakoztató műfaji filmet akar csinálni, ami ugyanúgy hatást vált ki egy görög, francia, olasz, amerikai, egyiptomi, vagy kínai nézőből. És ez sikerül is, mert a történet több eleme is univerzális, a bűn, a pánikbetegség, a korrupció ugyanúgy mindenhol meglévő jelenség, és ezekről a témákról külön külön is egész estés mozikat lehetne forgatni, de Mészáros Ujj Károly egybe gyúrta ezeket a témákat. Sokat markol, és sokat is fog. 

Az operatőri munka nagyon jó, a fejére fordított Budapest teljesen másik arcát mutatja, mint amilyennek olyan sokszor láttuk. Ettől olyan, mint ha nem is itt játszódna a történet, hasonlóan a Liza Csudapestjéhez. A végén, a film feloldásaként azonban visszazökken a helyére minden.

Balsai Móni és Mészáros Ujj Károly következő közös munkája az Alvilág című sorozat lesz. A Liza és az X után nagyon kíváncsian várom.

 Összegzés:

Baromi jó magyar film, ami az ember agyát is megmozgatja.

90 %

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lumiere-galaxis.blog.hu/api/trackback/id/tr1614330951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Fény és vászon