Fény és vászon

2018. február 26. 15:10 - Kiko

Szétfagyva

Sokan régóta vártak egy olyan filmre, amely méltó módon emlékezik a Gulag-ra elhurcolt százezrekről. Az Örök tél nem tökéletes, de mindenképpen hiánypótló alkotás.

A történelmi traumák feldolgozásában rengeteget segíthet a ki nem beszélt tragédiák megfilmesítése, elbeszélése. Egy ilyen alkotás, adhat egy értelmezést, egy keretet ami után könnyebb viszonyulni a közös történethez. 

Szász Attila és Köbli Norbert A berni követ és a Félvilág után most ismét egy olyan témát vettek elő, amelyről ritkán esik szó. Pláne ritkán kerül filmvászonra. A Gulag történelme egy kiaknázatlan terület a történészek előtt is, hiszen a rendszerváltozásig erről nem lehetett beszélni, így nem is lehetett kutatni, így pedig érthető: nem is dolgozták fel a filmesek. A rendező és író párosnak ezért külön köszönet, mert olyan területre mentek, ahol korábban nem járt senki.

Ezúttal is, hasonlóan a korábbi filmjeikhez, igaz történetet dolgoztak fel. Irén (Gera Marina) férje eltűnt a világháborúban, nem tudni mi lett vele, így egyedül maradt lányával, és a városból visszaköltözött a szüleihez falura. Sváb származása miatt Bajára viszik kényszermunkára. Lányának megígéri, visszatér majd hozzá. Végül egy ukrajnai lágerben köt ki és a helyi bányában kell megdolgozni a napi étel adagért. Közben Rajmund (Csányi Sándor) segít neki a túlélésben.

A film nagy erénye a történelmi hitelesség. Az egyes karakterek történetét családi anekdotákból, túlélők visszaemlékezéseiből ismerhetjük. A film mégsem válik dokumentumfilmmé, ez pedig a színészek érdeme. Döbrösi Laura a süket lányként nagyon jól találta el a beszéd stílust, az artikuláció teljes hiánya nagyon élővé tette a karaktert. Farkas Franciska minden szerepében hiteles, de mégis mindig más. Így itt is, a becsületes cigány lány szerepében. Gera Marina mimikája elképesztő, minimalista játékkal rengeteget mond el erről a nőről. Csányi Sándort jó végre nem hős szerelmes szerepben látni, meg is oldja az ügyeskedő, örök túlélő szerepét.

A látványra semmi panasz. Az operatőrnek több zseniális megoldása volt, elég csak a vagon résein kikukucskáló nőkre gondolni, vagy a találkozásra a farkassal. Ezek olyan képek, amelyek akár moziban is jól mutatnának, nem csak a tévén. A külső felvételek is elég erősek.

Egyedül a párbeszédeket éreztem kicsit sutának. Néhol túl patetikus, amit nehéz elképzelni ilyen borzalmas környezetben. Ezért sokszor színpadiasnak éreztem a dialógusokat.

A film nagy erénye, hogy nem a bűnös ártatlan értelmezési tartományban mozog. A világ nem fekete-fehér. A főhős sem szent, van, hogy önző, ha éppen arra van szüksége a túléléshez. Ez akár a film egyik tanulsága is lehet a történelmi tragédia hiteles bemutatásán túl is.

Összegzés:

Még sok hasonló filmet, ami segít szembe nézni a múltunkkal. Igaz nem tökéletes.

70%

Fotó: oroktel.hu

Címkék: csányi sándor
3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lumiere-galaxis.blog.hu/api/trackback/id/tr6813699838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

krono_gabor 2018.02.26. 19:12:09

Ne haragudj, de ezekkel a mondatokkal nem tudok egyetérteni, és akkor itt fel is sorolnám:
Végül egy ukrajnai lágerben köt ki és a helyi bányában kell megdolgozni a napi étel adagért. - Igen tudom a filmben is lágernek hívják, de az egy német eredetű szó, így ezek csak simán munkatáborok, a melyek a gulag részét alkották...
Döbrösi Laura a süket lányként nagyon jól találta el a beszéd stílust, az artikuláció teljes hiánya nagyon élővé tette a karaktert. - 2 ször "elmondja" ugyan azt a mondatot ezen kívül egy táblára firkálgat... milyen beszédről is van itt akkor szó?
Farkas Franciska minden szerepében hiteles, de mégis mindig más. Így itt is, a becsületes cigány lány szerepében.- Honnan tudjuk, hogy becsületes? Netán a félhalottak cipőinek ellopásából gondoljuk? Gera Marina mimikája elképesztő, minimalista játékkal rengeteget mond el erről a nőről. - Elképesztő mimika és a minimalista játéka inkább azt az érzetet kelti, hogy nem is érti a karakterét, ahogy mi nézők sem értettük.
Csányi Sándort jó végre nem hős szerelmes szerepben látni, meg is oldja az ügyeskedő, örök túlélő szerepét.-Mint ahogy az elején írtad, Csányi segít a női főszereplőnek(mert szerelmes) ez mi ha nem hős szerelmes karakter?
A látványra semmi panasz. Az operatőrnek több zseniális megoldása volt, elég csak a vagon résein kikukucskáló nőkre gondolni, vagy a találkozásra a farkassal. Ezek olyan képek, amelyek akár moziban is jól mutatnának, nem csak a tévén. A külső felvételek is elég erősek. - Ahha.. a film nézése közben többször megfogalmazódott bennem, hogy ezt vajon egy amatőr rögzítette-e, mert semmi meghökkentő nincs benne, de legalább nem is rossz az operatőri munka, ezért ez lett a legkiemelkedőbb része a filmnek.

Végszó ként pedig csak azt tudom mondani, hogy ebben a filmben a karakterek pont olyanok mint ahogy a bejegyzésed címe is írja: Szétfagytak... de nagyon... sajnos egyikben sincs semmi emberi, de még egyediség sem. Az egész film egy klisédömping, amivel megpróbálják eladni, de mint önnálló alkotás semmit nem ér.. Minden középszerű, csak a színészek rosszak egy kicsit.

jajdehülyevagyok 2018.02.26. 23:48:32

@krono_gabor: ... ha hallgattál volna.... tartja a mondás. Egy szerény korrekció: a lager, valóban német szó és tábort jelent, s orosz nyelvben is ezt használják, sőt az említett gulag mozaikszó második fele is ebből van. Nem értem, miért kell letorkolni ezért az bloggert.
A b3csületes cigány lány visszaadja a kölcsönvett cipőt a filmben. Ha nem ezt nézted, miért írsz róla?
Az operatőri munka nem csak a robbantós-kardozós-üldözős filmekben van, s sajnos a karaktereket sem a superman filmekhez kellene hasonlítani.
Jövő héten megnézheted a Casablanca-t, jó lesz első leckének a filmkultúra tanfolyamon.

krono_gabor 2018.02.27. 00:06:18

@jajdehülyevagyok:
Ok a lágeres résszel nem vitatkozom, mivel igazad, van de sajnos ez a filmből annyira kiüt, hogy nehéz elviselni a szúrósságát... és ezzel nem a bloggernek hanem a filmnek akartam beszólni.
Az, hogy otthagyja a cipőt, ezen kívül még kb 3 szimbólum lehetne, de nem szeretnék ebbe én többet belelátni, mert szerintem a rendező sem volt erre képes... Ettől nem becsületes, cseppet sem... 1 ilyen húzással nem lehet egy egész jellemet leírni.
Operatőri munka: oké akkor, csak hogy értsd mire akarok kilyukadni mindaz mellett hogy te nagy valószínűséggel a vágásra gondolsz, de azt inkább nem rugdosom, mert fel sem tudna kelni utána...
Tehát operatőri munka: sajnos anynira egyszerű az összes beállítás, hogy szinte sírtam attól, ahogy ezzel művészkedni próbáltak, olyan beállításokat használ a fényképész amiket ezért tudok elkészíteni egy mobiltelefonnal, mert ott is könnyű az aranymetszés szabályát használni. Jah és igen az összes jelenet semmitmondó és üres, technikai csavarok, és furfangos megoldások nélkül, egy ilyen iparos operatőri munkát nem szabad dicsérni.

És utolsó mondat ként szeretném felhívni a figyelmedet arra, hogy a személyeskedést érdemes kihagyni az ilyen kommentekből, és szakmai vitát folytatni.

BTW a Casablanka nem jó példa a jó operatőri munkára, de mindez mellett az Aranypolgár vagy James Wan filmjei annál inkább.
Fény és vászon
süti beállítások módosítása